Meninger- Skammelige oppdrettere!

Som oppdretter mener jeg at man skal ha respekt for sin rase og jobbe med intensjonen om å gjøre rasen bedre- ikke designe "nye raser"! 

 

(For å rette opp i et par misforståelser med en gang: Det er ikke Puddel-oppdrettere jeg kaller skammelige, jeg stiller kun spørsmål ved om hvorfor jeg hører så lite fra den kanten rundt omkring. Og jeg skylder ikke på Puddel-oppdrettere for at "Doodle-folk" tar helt av, jeg stiller kun spørsmål ved om hvorfor jeg hører så lite fra den kanten rundt omkring. Beklager eventuelle misfrståelser ved dårlige formuleringer).

 

Labradoodle, Goldendoodle, Schnoodle, Cockerdoodle og jeg kunne ha fortsatt i det uendelige. Det finnes snart ikke grenser for hvor mange "doodler" det finnes. Alle har de til felles at de er blandet med Puddel! 

Unnskyld at jeg spør, men har ikke oppdrettere av "rasen" Doodle respekt for rasen? Mens de flese oppdrettere kjemper med nebb og klør for sin rase, virker det som om andre bare avler hunder for å avle hunder.

Nei, en oppdretter kan ikke kontrollere hva som skjer med valpene de selger videre, jeg er fullstending klar over det. Men når én rase, Puddel, blir brukt til å designe "nye raser", med hvilken som helst annen rase, bør man ikke forvente at enhver oppdretter av Puddel reagerer? 

Mange reagerer selvfølgelig, men jeg hadde vel egentlig forventet å høre om flere som står opp for sin rase. I stedet dukker det opp nye blandinger. Poogle, Bordoodle og Cairnoodle, bare for å nevne noen flere. 


La Puddel være Puddel! Bildet funnet på dyrbar.no sine sider.
 

Og for å poengtere hvor langt dette har gått. Hvis du tar en Cockerdoodle (som på engelsk/amerikansk heter Cockapoo) og blander med en Puddel, så får du en Lacasapoo. Det finnes som sagt ikke grenser for hva de blander for å få "nye raser".

Jeg har ikke noe i mot blandingshunder. Uhell kan skje! Men jeg er ikke for såkalt planlagt blandingsavl. Som oppdretter mener jeg at man skal ha respekt for sin rase og jobbe med intensjonen om å gjøre rasen bedre- ikke designe "nye raser". 

Jeg syns helt ærlig dette doodle-styret har gått for langt. Skammelige oppdrettere, det er det de er, for å si det pent. Den siste planlagte blandingen jeg hørte om var "Wolfadoodle". Altså Puddel blandet med Irsk Ulvehund!

Jeg skal love deg engasjementet er stort, over hele verden, for hvor idiotisk dette er! Når man er en seriøs oppdretter, er det siste man vil å se noen ødelegge rasen sin på denne måten. Det burde gjelde oppdrettere av "Doodle" også! 

 

Hva er dine tanker rundt "Doodle-opplegget"?

 

___________________________________________________________________________

#hund #oppdrett #skammelig #blandingshund #avl #puddel #doodle #designerhund

___________________________________________________________________________

20 kommentarer

dvergpinschere i mitt hjerte

16.03.2016 kl.20:19

Helt enig med deg! Helt hårreisende hva de "lager" Syns det blir mer og mer av disse "designer"hundene.. LIKER IKKE!

Elin Slåen

16.03.2016 kl.20:35

dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, det er jo bare trist, og ikke minst idiotisk.

Marielle Bratthammer

16.03.2016 kl.21:17

Uff.... Synes ikke det er greit å mikse sammen raser sånn!! Synes det er virkelig feil å "leke gud" med raser. Jada, uhell kan skje, og det er greit..... Men når det kommer til å blande synes jeg bare det er idiotisk......

Elin Slåen

16.03.2016 kl.21:22

Marielle Bratthammer: Nei, uten mål og mening som dette, der de bruker én rase for å mikse med absolutt alt, blir bare for tragisk. Det er jo snakk om å ødelegge raser.

16.03.2016 kl.22:00

Men det var helt greit når folk gjorde det for 100 år siden for å få de rasene vi har nå?:p noen hunderasen har utrolig mye rasesykdommer. Dette har blitt forbedret ved å blande inn andre raser for å lage nye til alle tider. Skjønner ikke hvorfor folk tror vi har perfekte hunderaser som ikke trenger å forbedres bare fordi vi har kommet til 2016. For det er så absolutt ikke tilfelle. Mye er idiotisk ja, men noen raser trenger så absolutt forbedring. Og når så mange doodler har bedre helse enn puddler ser jeg ikke problemet. Som sagt, det er sånn vi har fått alle rasene vi har nå. Og jeg synes ikke den utviklinga trenger å stoppe enda. Mange flotte hunderaser som ikke er så mange ti-år gamle. Men det bør så klart gjøres med vett :)

Elin Slåen

16.03.2016 kl.22:13

Anonym: Og du greier ikke å se forskjellen på hva som blei gjort for 100 år siden og det som blir gjort med den såkalte Doodlen?

Ja, alle raser har sykdommer- alle som én, det gjelder også Doodlen, som tross alt blir blandet med de to rasene som allerede har sykdommer- trur du sykdommene bare forsvinner fordi du kaller den en Doodle?

Og det er forskjell på å forbedre en allerede eksisterende rase. Irsk Ulvehund var nesten utdødd en periode, men blei blandet inn med flere raser for å redde den- Ulvehunden i dag er ikke store forskjellen fra hvordan den så ut for 100 år siden- de reddet rasen, de designet ikke en helt ny- ser du forskjellen?

Så mange Doodler har bedre helse? Hvor har du den statistikken i fra? Hvis jeg sier at min hund er HD/AA-fri kan ikke du si meg i mot hvis jeg egentlig pynter på sannheten- eller jo, det kan du for disse opplysningene ligger synlig for alle i et register. Jeg bare sier det. Doodlen har ikke eksistert lenge nok til at man kan si at den er friskere- den er tross alt "bærer" av "dobbelt" opp med sykdommer enn det Puddelen har aleine.

Susann Bryn

16.03.2016 kl.23:15

Kjenner jeg blei litt provosert nå. Jeg kjenner til de fleste puddel oppdrettere her i Norge,er også admin på Norges største puddel gruppe, og alle puddel oppdrettere er fly forbanna på doodle avlen og ser rødt så fort doodle blir nevnt. Så jo,puddel oppdrettere reagerer,men det er dessverre ikke noe de får gjort når det er idioter av valpekjøpere som ser sitt snitt til å tjene noen kjappe kroner med å låne bort hannhunnden sin til doodle "oppdrettere".

Puddel oppdrettere kan dessverre ikke gjøre noe med at valpekjøpere låner bort hannhunden sin til sånne folk.

Det finnes dessverre uærlige valpekjøpere som kjøper puddel i den intensjon om å avle doodler,det er ikke alltid så lett for en puddel oppdretter å få luka bort de selv om mange blir gjennomskua.

Så vær så snill å ikke legg "skylden" på puddel oppdrettere,de gjør en knall god jobb for rasen sin og de gjør det de kan for å forhindre doodle oppdrett og at folk skal gå i fella å kjøpe en doodle.

Det er veldig mange puddel oppdrettere som også driver hundefrisør,de fleste,hvis ikke alle, nekter plent å klippe en doodle

Doodle avelen har gått altfor langt,det er rein svindel de driver med,lurer valpekjøperene sine til å tro at doodelen er allergivennlig og at det er en reinrasa hund osv.

Elin Slåen

16.03.2016 kl.23:24

Susann Bryn: Hva blei du provosert av? At jeg kaller de såkalte doodle-oppdretterne forskammelige? Eller at jeg stiller spørmål ved om puddeloppdrettere bryr seg med tanke på at man hører svært lite om det? Jeg har sittet i flere timer i kveld og lest om dette, og ikke et sted kom jeg over en oppdretter av puddel som reagerte. Jeg har absolutt ikke lest alt- for jeg veit at de finnes- men jeg syns jo det er rart at man hører så lite?

At de sitter på en lukket gruppe og er forbannet gjør de helt sikker, og bra er det- men det viser ikke meg at de bryr seg. Derfor stiller jeg spørmål ved akkurat det, men jeg legger ikke skylden på de! For som jeg skriver i innlegget så er jeg klar over at de ikke får gjort noe når valpen er solgt- det gjelder alt- jeg stiller bare spørsmål ved at man ikke legger merke til reaksjonene. Selv om man ikke får gjort noe, skader det aldri å være tydelige av den grunn :)

Susann Bryn

16.03.2016 kl.23:40

Nei,ikke at du kaller såkalte doodle oppdrettere for skammelig,der er jeg helt enig. Men at du sier at de(puddel oppdrettere) må ta mer ansvar,de gjør det de kan for å forhindre at pudler de avler opp kommer i klørne på doodle oppdrettere,de prater med folk og får øyne opp på de om hvorfor man skal styre unna doodler +++. De jobber daglig med å forhindre doodle oppdrett,mer kan de ikke gjøre.

Jeg vet at mange puddel oppdrettere ikke orker å være med på diskusjoner i div. grupper lengre pga. de blir halshugd som fy.

Derfor jobber de heller med folk de kommer i kontakt med daglig,og sprer "budskapet" til alle de kan. Mer ansvar kan de rett og slett ikke ta i mine øyne.

Elin Slåen

16.03.2016 kl.23:57

Susann Bryn: Hvor sier jeg at de må ta mer ansvar? Jeg stiller spørmål ved om hvorfor man hører så lite, og lurer på om de bryr seg, eller ikke, for det kommer veldig lite frem. Jeg så at jeg hadde skrevet "Puddel" i stedet for "Doodle" og det var en smule beklagelig- det har jeg nå rettet.

Som jeg skriver: Jeg er fullstendig klar over at en oppdretter ikke kan gjøre noe når valpen er solgt- men når én rase blir brukt til å avle 100 "nye raser" så hadde jeg kanskje forventet en kraftig reaksjon. Og som sagt- jeg veit at de finnes, men de er ikke lette å kommer over?

Jeg stiller kun spørsmål ved reaksjonen på dette, da jeg hadde ventet det mer i fra dem, enn alle andre som har "hund". Jeg skjønner at det er en kamp å ta, og at de prioriterer å ta kampen med valpekjøperne, og de de har daglig kontakt med- det regnet jeg i grunn med også. Jeg syns bare det er rart etter mange timer på nettet- flere år tilbake i tid- men at det er så lite å høre fra de som faktisk driver med Puddel. For meg blir det litt rart da jeg er vant til at oppdrettere, spesielt, gaper høyt :)

Susanne Håheim

17.03.2016 kl.09:08

Eg er så herrens einig! Ikkje nok med at dei blandar ein puddel med ein anna rase og gir den eit idiotisk navn, men attpåtil skal dei ha vanvittig mykje betalt for det. Altså uhell skjer jo, men då får ein kalle det for ein blandingshund mellom puddel og den andre rasen. Ikkje maltipoo, havapoo, cockapoo. Det er ikkje berre dei eg blir provosert av, men det finnast også dei som blandar andre rasar enn puddel inn og gir dei designernavn - shihnais, maltinais osv 😣

Elin Slåen

17.03.2016 kl.19:44

Susanne Håheim: Ja, hele dette opplegget er jo bare for dumt. En blanding er en blanding. Når folk spør hva slags rase Iimo er så sier jeg at hu er en blanding mellom chihuahua og papillon (hu er gate hund, så jeg veit ikke, men det er det hu ligner mest på)- jeg gir henne ikke et eget navn liksom.

Det som kanskje irriterer meg mest, eller som gjør meg mest forundret- jeg er ikke sikker- er at de som liksom avler Doodle bruker argumenter som at Puddel og Golden (for å ta Goldendoodle som et eksempel her) har for mye sykdommer, så de vil heller avle en frisk hund. Altså- hvor ligger logikken hvis du tar to raser med mye sykdommer og blander sammen at det skal bli en frisk rase? Det spiller ingen rolle om foreldredyrene der og da og litt bak i linjene er friske, for før eller siden vil Goldendoodle ha de samme sykdommene som Puddel og Golden aleine. Vent å se liksom.

Susanne Håheim

17.03.2016 kl.09:12

Og så glømte eg noko vesentleg; det at dei tar så vanvittig mykje betalt for ein designerhund. Fy f. Det burde ikkje vere mogeleg. Men igjen - her er det markedet som bestemmer prisen som med så mykje anna. Designerhunder er populære, og ein vil difor fortsette å sjå designerkvalpar. Dette kallar eg svindel.

Elin Slåen

17.03.2016 kl.19:54

Susanne Håheim: Ja, jeg skjønner ikke at folk kan være så dumme en gang og betale den prisen! Det er nesen så de fortjener å bli svindlet, for å si det rett ut. Jeg blir bare matt!

Jooy

17.03.2016 kl.11:13

Så har vi Pomchi :( som ikke gjør saken bedre, desverre! Søkelyset bør vel settes på alle former for avl av fler type raser!

Det er ikke greit, men tror vi kan meine det til vi blir grønn i trynet. Det er status som bestemmer hos de som kjøper, uten noe kritikk, kongefamilien har, og da er det sikkert greit!

Mange hunderaser har blitt avlet fram, som ikke har gjort det bedre for rasen, men hvem stiller spm ved det?

Ønsker deg en flott dag videre i hundegleden, stor eller liten, et hjem uten hund er ikke noe hjem :)

Elin Slåen

17.03.2016 kl.20:03

Jooy: Ja, det finnes ikke grenser for hvor mange nye navn de har "avlet" frem. Det er bare tragisk spør du meg.

Avlen innen alle raser bør bli tatt tak i. Sykdomsfrie hunder vil man aldri få- akkurat som at mennesker alltid vil få kreft og andre sykdommer, vil det også alltid være sykdommer på dyr. Sånn er det dessverre, men at man må bli mer kritisk i avl innen hver rase og sette strengere krav er jeg ikke i tvil om. Noen raser har strenge krav ved HD, mens andre raser ikke har de samme kravene- der kan man avle på c og d uten at noen løfter et øyenbryn.

Det er mange som stiller spørsmål ved rasene som allerede finnes, derfor er jo folk lettlurte når det dukker opp en ny "rase" som liksom er 110% fri for sykdommer og allergi og gudene veit hva de skryter på seg.

Det jeg ikke skjønner er hvordan folk trur man kan ta to raser- som tydeligvis er for syke for "doodle" oppdrettere til å kunne avle på- og blande de to sammen og at man liksom skal få en frisk rase uten noen form for problemer? Jeg bare skjønner ikke tankegangen.

Tusen takk :) En god kveld ønskes til deg og dine også- og jeg er så klart helt enig i det siste ;)

Den lille Pandaen c:

17.03.2016 kl.18:23

Dette her viste jeg veldig lite om. Så jeg vet ikke hva jeg syns egentlig. De burde kanskje slutte å avle for å avle bare, men også ta vare på rasen. syns jeg. :)

Elin Slåen

17.03.2016 kl.20:04

Den lille Pandaen c:: Ja, mitt problem blir liksom at såkalte Doodleoppdrettere ikke kan ha Puddel fordi den er så syk, og så kan de ikke ha Golden retriever (for å ta den såkalt Goldendoodle som et eksempel) fordi den er så syk- men de kan blande disse to sammen og innbille seg at de får en frisk "rase". Jeg mener, seriøst? Hvor er logikken?

Den lille Pandaen c:

18.03.2016 kl.16:05

Oh Doh....

Elin Slåen

18.03.2016 kl.17:42

Den lille Pandaen c:: Mhmm.

Skriv en ny kommentar

Elin Slåen

Elin Slåen

29, Lindesnes

Pinlig ærlig! Et bilde sier mer enn 1000 ord! En helt vanlig blogg, om helt vanlige ting. Det hender jeg glimter til. Jeg har i alle fall nok selvironi for de fleste, og jeg er flink til å overdrive, så man bør lese med en smule humor i det hele. Ikke fordi jeg er så grusomt morsom, i følge noen, men fordi man får det mer gøy selv. Alle bilder på bloggen er tatt av meg med mindre noe annet er oppgitt. Det er ikke lov til å kopiere tekst og bilder uten tillatelse. Det er fult lovlig å dele innleggene mine, men å kopiere innholdet for å gjøre det til "sitt eget" er fy fy! De som kopierer tekst og bilder uten tillatelse fra meg, vil bli anmeldt! Jeg bare sier det. Du står fritt til å kontakte meg på; elinslaaen@hotmail.no, uansett hva det måtte dreie seg om, men saklighet er en fordel.

SKALLDYRET

EN HELDIG UTVALGT

  • CAMILLACECILIAA.BLOGG.NO

KATEGORIER

ARKIV

hits